Latest posts

اطلاعیه مهم: شهرِ نابینایان به سایت تبدیل شد.

با سلام و احترام.
به اطلاع کلیه اعضا و بازدیدکنندگان شهرِ نابینایان میرِسانَد که این وبلاگ، تبدیل به سایت گردیده است. برای بازدید از صفحه عصلی سایت،
اینجا را کلیک کنید.
ضمنا این وبلاگ، باقی خواهد ماند.
با تشکر!
مدیریت شهرِ نابینایان
ضمنا به دلیلِ اطلاعیه بودن، پاسخها بسته میباشند و در این پست، شما امکانِ پاسخ دادن ندارید. اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتید، با ایمیل
Aliakbarkhoei@gmail.com
و یا آی دییِ
Live:aliakbarkhoei
در مسنجر Skype و یا با شماره
۰‌۹۱۴‌۸۹۹‌۷۱‌۷۴٫
تماس حاسل فرمایید. ضمنا در Skype با من تماسِ صوتی برقرار نکنید زیرا میکروفون خوب برای پاسخگویی ندارم. نوشتاری در خدمتم. برای صوتی تلفن همراه قرار داده ام.

کمی درباره شهرستان خوی!

سلااااام بر همشهریان گرامی! اینبار من به جای سلمان درباره خوی مینویسم!

تاریخچه شهر خوی:

شهر خوی مرکز شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی با پهنه ای حدود ۳۰ کیلومتر مربع در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است. معنی واژه خوی و ریشه این نام و اینکه از چه زمانی به این شهر خوی گفته اند روشن نیست. محمد امین ریاحی، نویسنده کتاب تاریخ خوی بر این باور است که شاید واژه خوی با جزء آخر نام شهر « اولخو » که ۲۷۰۰ سال پیش در همین جا قرار داشته یا با جزء آخر نام « ساردوری » دژی که یکی از شاهان اورارتو به نام ساردوری در کنار شهر اولخو ساخته بوده است، بی ارتباط نباشد. واژه خوی در زبان کردی و پهلوی به معنی نمک است از آن جا که کردان بازمانده مادها بوده و یا این که به گفته خودشان مادها از آنها هستند و تا کنون زبان باستانی خود را که گونه ای از زبان پارسی باستان است حفظ کرده اند، می توان گفت که ساکنان نخستین خوی از مادها بوده اند و اینان مسکن نخستین خود را به دلیل وجود معادن نمک در این ناحیه « خوی » نامیده اند. از آنجا که شهر خوی در سرزمین نسبتاً پست قرار گرفته است. در اصطلاح محلی آن را « خودی چو خوری » می نامند. کاربرد نام خوی در شعر فارسی، از جمله در شعرهای خاقانی شروانی، لامعی گرگانی و دیگران، نشان می دهد که بیان آن در سده های گذشته هم به صورت امروزی بوده است. شاعران با استفاده از اینکه این واژه ( خوی ) به معنی عرق هم هست و در پهلوی xvai بیان می شده است مضمون هایی به صنعت ایهام پرداخته اند و ظهیر خونجی شاعر سده ۶ و ۷ هجری قمری در یک رباعی، اصل گل سرخ را از شهر خوی دانسته است.
گل را مبارک رخ و فرخنده پی است هر جا که بود زینت آن جا ز وی است
گفتم: ز کدام شهری، ای من خاکت گفتا: نشنیده ای که اصلم ز خوی است?
بنا به اظهار نظر ظهیری، امروز نیز گل سرخ در شهر خوی و پیرامون آن فراوان است و حتی گونه هایی از آن در باغ های شهر، به صورت خودرو بن و ریشه دارد و گل و گلاب خوی دارای امتیاز و ویژه ای است. ماه خرداد را هم که گلها شکفته می شوند « گله ماه » می نامند که به صورت پهلوی « ماه گل » است و این تعبیر کهن نیز پیشینه بسیار بازار گل سرخ را در این شهرستان می دهد و همه اینها ادامه آبادی و فرهنگ را در شهر خوی در طی سدها می رساند. این شهر از قدیم الایام دارای اهمیت استراتژیک بوده است تا آنجا که فتحعلی شاه قاجار با راهنمایی ژنرال گاردن دیوار استواری گرد آن ساخت. این شهر یکی از شهرهای کهن ایران است که در دوران مادها و پیش از آنها وجود داشته است و در دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی نیز جز قلمرو آن ها بوده است. این شهر در طی تاریخ کهن خود بارها توسط سرداران و پادشاهان مختلف از قبیل عتبه بن فرقد سلمی سردار اسلام و یوسف بن ابوالساج فتح شد. این شهر به دلیل جایگاه جغرافیایی و نظامی که داشت، از اهمیت زیادی برخوردار بود. جنگ چالدران بین شاه اسماعیل و سلطان سلیم در ۹۲۰ هجری قمری در ۷۰ کیلومتری شهر خوی در گرفت و همچنین در دوران حکومت بازماندگان نادرشاه افشار و زندیه، امرای خاندان دنبلی مدتها در خوی حکومت کردند.
مسجد مطلب خان
شماره ثبت: ۴۶ ـ ۴۸
موقعیت: اول خیابان طالقانی ـ چهارراه مرکزی خوی مسجد مطلب خان در مرکز شهرستان خوی بفاصله حدوداً ۳۰ متری بازار قدیمی و درکنار خیابان طالقانی در مجاورت چند مسجد قدیمی قرار گرفته است. از روی شواهد معماری زمان ساختمان اولیه مسجد منسوب بدوره ایلخانی بوده که بر اثر انهدام بنا احتمالاً در اوایل قاجاریه مجدداً بر روی بقایای اصلی و قبلی ساختمان جدیدی ساخته شده است. تاریخ ساخت بنا ۱۲۵۵ هجری قمری است، موسس آن حاج مطلب خان بوده که ظاهراً زرگر مخصوص نایب السلطنه عباس میرزا بوده و خطاب خان به او داده شده است. ایوان ورودی مسجد طاق بلندی به ارتفاع حدود ۲۵ متر دارد. این مسجد از یک شبستان بزرگ روباز با پلان مربع که دور تا دور آن از حجرات دو طبقه و شاه نشینهای رفیع و ایرانی عظیم تشکیل شده است. تمام مصالح بکار رفته در بنا از روی پی از آجر انتخاب شده و جبهه بیرونی مسجد فاقد هر نوع تزئیناتی می باشد و قسمتهای داخلی ایوان وطرفین ورودی آن در آجر چینی با پس و پیش نمودن آجرها فرم خاصی بدان داده اند. در طبقه بالا و در چهار گوشه شبستان فضاهایی با نرده های چوبی برای نشستن زنان تعبیه شده و دسترسی به این فضاها از طریق پله هایی که در چهارگوشه بنا وجود دارد تامین شده است. از این مکان همانند سایر اماکن مقدسه برای عبادت و انجام فرایض دینی استفاده می شده است. از نمای ضلع غربی مسجد تعداد زیادی مغازه احداث شده و در ضلع شمالی و غربی نیز تعدادی مغازه و سرویس بهداشتی و منازل مسکونی و در ضلع جنوبی پاساژی ساخته شده است که می توانند در امر ارائه خدمات و ایجاد امکانات رفاهی برای بازدید گردشگران مفید واقع شوند
مسجد حجتیه
مسجد حجتیه در خیابان شیخ مهدی و در ضلع شمال شرقی دروازه سنگی واقع شده و این نشانگر آن است که کاملاً با بافت بازار قدیمی در ارتباط بوده است و دارای بافت هم فرم بازار می باشد.
ازتاریخ دقیق ساخت مسجد اطلاع چندانی در دست نمی باشد، ولی از لحاظ معماری آن می توان به دوره قاجار استناد نمود و از نمای کلی مسجد چنین پیداست که فضای داخلی تغییری نسبت به ساخت اولیه نداشته است و فقط قسمت حیاط و درب ورودی و منزل سرایدار به آن الحاق شده است. این مسجد دارای پلان مربع شکل می باشد و هشت گنبد به فرم لنبوه ( گردچین ) در اطراف و در مرکز آن گنبد اصلی روپوش دارای کاربندی با آجر و نقاشی دارد و کاربندی نقاشی آن، حول ستاره دوازده پر است که خطوط داخل آن رنگ آمیزی شده است. این مسجد دارای چهارستون سنگی به فرم هشت ضلعی در وسط بنا بوده است. یعنی هر یک از اظلاع چهارگنبد بر روی یک ستون سوار گردیده است. بنای فوق، دارای کاربندی آجری زیبایی نیز در زیر گنبدها می باشد و در محراب زیبای آن دو ردیف کتیبه از آیات قرآن کریم به خط زیبای ثلث در زمینه لاجوردی با رنگ سفید به چشم می‌خورد و این محراب دارای سبک منبر چوبی عمومی می باشد. مسجد حجتیه تک مناره می باشد که بافت آن همانند ساختمان مسجد از آجر پخته است و در ضلع شمال شرقی مسجد بنا گردیده است و دارای یک ورودی به پله های مارپیچ ( غلام گردشی ) از داخل مسجد مناره می باشد، ارتفاع مناره در حال حاضر ۱۲ متر و قطر آن ۳ متر می باشد، از قرار معلوم سر مناره ( سوزنه ) دارای معماری هم فرم برج بوده و ریزش کرده است، در حال حاضر یک گنبد فلزی پایه دار بر روی آن کار گذاشته اند. این مسجد به علت نزدیکی به بازار اغلب مورد استفاده کسبه بازار است و و در آن نماز جماعت، مجالس ترحیم و عزاداری به مناستهای مختلف برپا می گردد.
مسجد سیدالشهداء خوی:
مسجد سیدالشهداء در ضلع شمالی خیابان انقلاب خوی واقع است و ورودی آن از پیاده روی همان خیابان منشعب می شود که کف آن حدود ۶۰ سانتی متر از پیاده رو پایین تر قرار دارد.
با توجه به فرم معماری بنا این مسجد بنائیست مربوط به دوره قاجاریه. در سنگ نوشته ای که داخل دالان ورودی قرار گرفته تاریخ احداث بنا را ۱۳۲۷ هجری قمری ذکر نموده است.
مسجد دارای حیاط نسبتاً وسیعی می‌باشد که به غیر از ساختمان فعلی شبستان مسجد که در ضلع جنوبی و ساختمان فرمانداری و شهرداری در ضلع شمالی قرار گرفته است. بقیه قسمتهای اطراف آن از جمله طریقه باغچه بندی و حوض وسط صحن نوسازی شده است. این مسجد دارای شبستان مربع مستطیل شکل با جهت شرقی غربی می باشد که با دو نوع مصالح یعنی تا ارتفاع حدود ۶۰ سانتی متری با سنگ و از این قسمت به بعد با آجر ساخته شده است. ستونهای شبستان سنگی است و از نظر نظم و دقت کاربرد آجر بسیار جالب توجه می باشد. یک طاق نما مربوط به دالان ورودی است و بقیه پنجره شبستان می‌باشد.
تزئینات مسجد ساده بوده و شامل تزئینات آجری در گنبدهای پوششی و گوشواره ای و گنبد و کاربندی زیر گنبدها می باشد.
مسجد ملاحسن
مسجد ملاحسن در ضلع جنوبی خیابان انقلاب شهرستان خوی و تقریباً روبروی مسجد قدیمی سیدالشهداء قرار گرفته است. یکی از ورودیهای مسجد بطرف خیابان دیگری بداخل بازار قدیمی خوی باز می شود. این بنای تاریخی دربافت قدیمی خوی واقع و اطراف آن مغازه ها و راسته بازار واقع شده است.
مسجد در سال ۱۳۹۶ هجری قمری توسط حاج آقا حسن فرزند ملاحسن امام جمعه خوی در زمان قاجاریه ساخته شده است. ورودی اصلی مسجد از خیابان مذکور منشعب و با یک هشتی ورودی به شبستان را پیدا می کند. سالن اصلی شبستان با سه فرش انداز و دو ردیف ستون سنگی و به فرم هشت ضلعی می باشد. در آجر چینی کاسه گنبدها با طرحهای رسمی بندی جالبی که از بهترین شیوه های آجرچینی معماری ایرانی تبعیت نموده، کار شده است. مسجد تا ارتفاع حدود ۸۰ سانتی متر با سنگ و بقیه با آجر ساخته شده است. ستونهای سنگی و چفت و وصل آنها بوسیله اتصالهای سربی انجام گرفته شده است. در ضلع شرقی ورودی مسجد مناره آجری نسبتاً مرتفعی قرار گرفته که مؤذنه آن دارای شش طاق نما با پنجره می باشد.
مسجد شیخ
موقعیت: خیابان طالقانی
مسجد شیخ در خیابان طالقانی شهرستان خوی، جنب مقبره آل یعقوب واقع شده و در نزدیکترین مسجد قدیمی در اتصال با بازار قدیمی خوی می باشد و با توجه به معماری تاریخ ساخت بنا به دوره قاجار می رسد. پلان مسجد مستطیل شکل می باشد. شبستان مسجد دارای ستونهای سنگی و گنبدهای پوششی می باشد. مصالح عمده بکار رفته در این بنا آجر چهارگوش در بدنه و سنگ لاشه در قسمت پی می‌باشد که با ملات گچ کار شده‌اند. و طاق‌های داخلی و طاق نماهای خارجی از نوع جناغی می‌باشد.
از دخل و تصرفات انجام شده در مسجد می توان به نماسازی در بنا با مصالح جدید که ناهمگون با مصالح قدیمی است و سیمای بنا را بهم زده است نام برد. همچنین تعویض درها و پنجره ها به منظور مرمت ( استفاده از درها و پنجره های آهنی در بنا ) از جمله دیگر تصرفات مشهود در بنا می باشد.
از دیگر مساجد قدیمی و تاریخی خوی می توان به مساجد داش آغلیان ( خیابان شهید صمد زاده متعلق به قاجار )، چورس ( خیابان مهدی، ضلع شمالی دروازه سنگی متعلق به قاجار و صفویه )، دیزج دیز ( قاجاریه )، ملا احد ( قاجار ) و ذهبیه اشاره نمود که وجود چنین مساجد تاریخی و زیبایی در این شهر، خوی را از دیگر شهرستان های استان متمایز می کند همچنین در این شهر باستانی امازاده هایی منجمله امامزاده سید یعقوب، امازاده محله کهنه ( سید بهلول ) و امامزاده حنیفه ساخته شده اند که اکثراً متعلق به دوره قاجاریه می باشند.
خانه کبیری
خانه کبیری در بخش مرکزی قسمت قدیمی شهرستان خوی در ضلع شمالی کوچه امیر قرار گرفته و از سه طرف مشرف به کوچه می باشد ( ساختمان با محوطه بصورت سه نبش احداث گردیده ) و دارای دو درب ورودی می باشد که یکی از ضلع غربی به محوطه بنا که کف محوطه نسبت به کوچه حدود ۷ سانتی متر پایین تر قرار گرفته است و دیگری از ضلع شمالی بداخل ساختمان می باشد. در قسمت جلو ساختمان حوض نسبتاً کوچکی با عمق حدود ۵۰ سانتیمتر قرار گرفته و در قسمت جنوبی محوطه ساختمان مخروبه ای که آوارهای پشت بام بداخل ریزش کرده مشاهده می گردد، در ضمن با دیگر خانه قدیمی شهرستان خوی آقای دکتر قربانی فاصله چندانی ندارد. با توجه به مدارک موجود و فرم معماری می توان اظهار داشت که احداث این بنا متعلق به اواخر دوره قاجاریه می باشد و در وسط نقاشی رسم شده در سالن طبقه اول تاریخ ۱۳۸۲ ذکر شده است که احتمالاً قمری می باشد و مربوط به ۴۱ سال قبل می شود. (سال ۱۳۸۱ هـ. ش ) ساختمان کبیری در قسمت مرکزی ( سالن طبقه همکف و سالن طبقه اول ) بصورت دو طبقه با مصالح سنگ لاشه و آجر و خشت خام و در داخل با اندود گچ کاری، گچ بری و نقاشی و از بیرون با اندود کاهگل احداث گردیده است. قسمت خارجی ساختمان بصورت خیلی ساده با اندود کاهگل پوشانیده شده و نمای مشرف به محوطه بنا با آجرکاری و گچ کاری خیلی ساده احداث گردیده است. قسمت داخلی ساختمان در طبقه همکف کلاً فاقد هر گونه تزئینات میباشد فقط در قسمت مرکزی گچبریهای خیلی ساده در سقف دیده می شود.
به هر صورت تنها قسمت ارزشمند این بنا سالن طبقه اول می باشد و بقیه قسمت ها فاقد هر گونه ارزش معماری و هنری می باشد. ساختمان کبیری تا چند سال پیش محل سکونت مالک بود، ولی در حال حاضر بیم خرابی کل بنا در آینده نزدیک می رود.
خانه یوسفی
شماره ثبت: ۳۲۷۹
موقعیت: خیابان طالقانی
خانه یوسفی در جبهه شمالی شهر خوی و در جناح غربی خیابان طالقانی کوچه شهربانی سابق قرار گرفته است. با توجه به فرم معماری و نوع تزئینات و مصالح بکار رفته و مقایسه آن با دیگر ابنیه تاریخی خوی قدمت این مجموعه به اواخر دوره قاجاریه می‌رسد. ورودی این بنا از کوچه (جبهه شرقی ) به حیاط چهارگوش است که با گل و درخت و حوضچه نسبتاً بزرگی همراه با موزائیک کاری زیبایی آرایش یافته است. در اضلاع شمالی و غربی حیاط دو واحد که از نظر فرم، تزئینات، مصالح و دوره با هم اختلاف دارند، احداث شده است. تنها در ضلع شرقی و جنوبی حصار محیطی با آجر و خشت با ارتفاع بلند دیده می شود. واحد معماری که در ضلع غربی است هسته مرکزی را تشکیل می دهد بصورت دو طبقه ساخته شده است. طبقه همکف را یک تالار و دوراهرو کم ارتفاع با آجر انتخاب شده ولی طبقه دوم با آجر و خشت شامل یک شاه نشین و دو اتاق کوچک بصورت قرینه در طرفین فضاسازی شده است. واحد معماری ضلع شمالی بصورت یک طبقه با گچ و خشت و آجر و اتاقهای تو در تو دو جداره ای که بین آنها فضاهای خالی برای مقاومت در برابر زلزله در نظر گرفته شده، قرار دارد. ساختمان مذکور جهت واحد مسکونی ساخته شده و از خصوصیات بارز آن تناسبات معمول معماری، فضاسازی با نیازهای مردم و هماهنگی بازندگی روزمره که باعث شده این نوع بافتها بادوام تر و مردم وارتر به نظر بیایند.
پیشانی بنا همراه تاج شیروانی شکل آرایش و جلب توجه می کند، آجرهای حواشی روشنایی ها در نمای خارجی با اندود گچ و گچبریهایی نقاشی شده اند و جبهه داخلی با ارسی ها و شیشه های رنگی و تک مناظر طبیعی و انسانی و گچ بریهای ساده شیشه ای، شومینه های تزئینی با رنگ روغن دارای ارزش هنری است. نمای خارجی واحد ضلع شمالی با گچ بریهای دایره ای و هلالی به صورت گل و بوته ای در بالای روشنایی ها و پیشانی، با ستون نماهای نیم برجسته طراحی و آذین بندی شده اند. چون این بنا در طول سالهای طولانی همواره بعنوان محل سکونت مورد استفاده قرار گرفته است، بارها و بارها مورد تعمیر و بازسازی بوده است این تعمیرات شامل تعمیرات داخلی و خارجی در بناست. چون این بنا تحت مالکیت خصوصی است، بنابراین تعمیرات انجام شده تحت نظارت میراث فرهنگی نبوده است و کارهایی کاملاً سلیقه ای و شخصی می باشد.
از دیگر خانه های قابل ذکر که در زمره خانه های شاخص و باستانی شهر خوی می باشند می توان به خانه های قربانی، سردار، سیوانی، هاشمی، سربخشی، شفیعی ( کلاً تخریب شده )، میرهاشم، آیت اللهی، قاسمی، ابراری اشاره نمود که اکثراً متعلق به دوران قاجار می باشند .
پل خاتون
در دو کیلومتری جنوب شرقی شهرستان خوی بر روی یکی از شعبات رودخانه قطور و در چهل متری سمت چپ جاده آسفالته خوی ـ سلماس احداث شده است. در حال حاضر از أین پل استفاده نمی شود. و عبور و مرور از روی پل جدیدی که احداث شده انجام می گیرد.
با توجه به مدارک تاریخی این پل از آثار « احمد خان دنبلی » یکی از بزرگان خوی بوده که بین سالهای ۱۱۷۰ ـ ۱۲۰۰ هجری قمری ساخته شده است و مربوط به دوره زندیه می شود. معماری پل دارای هفت دهانه بزرگ می باشد و در بین دهانه های بزرگ روبروی پایه های سنگی بصورت منظم ۷ طاقنمای تزئینی تعبیه شده است که با ساختمان اصلی بنا هماهنگی خاصی دارد. طول پل ۶۰ متر و عرض آن ۷۰/۸ و ارتفاع پل از پایه ۵/۶ متر می باشد.
بازار قدیمی
شماره ثبت: ۱۲۸
موقعیت: مابین خیابن طالقانی و امام
بازار قدیمی شهرستان خوی در ضلع شرقی شهر حد فاصل خیابان های انقلاب، طالقانی و کوچه و باغ خانه قرار گرفته است. بازار قدیمی خوی مربوط به زمان صفویه به بعد می باشد، اما شالوده اصلی بازار خوی به زمان زندیه و قاجار می رسد. چون پادشاهان صفویه بخاطر نزدیکی به مرز عثمانی و کنترل ایلات و عشایر مرزنشین توجه زیادی به این شهر نموده اند و گاهی از آن بعنوان پایتخت تابستانی استفاده می نموده اند.
در زمان حکومت زندیه و قاجار نیز بخش های مختلفی به بازار خوی افزوده شد. در حال حاضر این بازار از چند راسته بازار سرپوشیده و سراها و چهارسوقها تشکیل شده است. مصالح بکار رفته در ساختمان بازار خوی عموماً از آجر با ملات گچ و خاک منظور شده وتمام کار توام با سادگی و در بعضی قسمت ها با نمای سنگی در چهار سوقها روبرو می شویم. همچنین در قسمت پی نیز از سنگ استفاده شده است. این بازار شامل مجموعه آثار مختلفی از جمله سرای میرهاشم، سرای خان، مسجد حاجی بابا، دروازه سنگی و … است. این بازار بعلت حوادث طبیعی مثل زلزله صدمات زیادی دیده است. چنانچه در حال حاضر بازار خوی از زمان زندیه به بعد مخصوصاً بیشتر قسمتهای آن بدستور عباس میرزای قاجار ساخته شده و آثار اهک روی گرمابه محمد بیگ یادآور تزئینات گرمابه وکیل در شیراز می باشد.
مقبره آل یعقوب:
این مقبره در خیابان طالقانی روبروی ضلع غربی بازار قدیمی خوی و در داخل بافت قدیمی شهر قرار دارد این بنا دارای سه در ورودی یکی از داخل کوچه ای که مقبره در آن واقع است و دو تای دیگر مشرف به خیابان طالقانی می باشد و مناره رفیعی است از آجر و یک گنبد کوتاه با روپوش فلونی.
این مقبره شبستانی دارد که پنجره‌های آن مشرف به حیاط مقبره است و در کنار آن اتاقی است که سقف آن دارای گنبدی می باشد که در زیر گنبد ضریح وجود دارد و محوطه آن آیینه‌کاری شده که فعلاً این آینه‌ها کدر شده‌اند و زیبایی آن به چشم نمی‌خورد. دیوارهای اتاق اصلی در قسمت زیرین با کاشی‌های رنگارنگ پوشیده شده و در پیشانی پنجره‌ای شرف به خیابان دارد و در حیاط کتیبه‌هایی از آیات قرآن و نقوش شیر و خورشید با کاشی‌های الوان جلب توجه می‌کند، یک اتاق دیگری نیز در ضلع جنوبی وجود دارد که در آن فرزندان و اقوام آل یعقوب مدفون شده‌اند. در داخل مقبره سنگی بر دیوار وجود دارد که مردم بنا به اعتقاداتی که دارند نیت می‌کنند و مهر به آن می‌چسبانند، اگر مهر به سنگ چسبید حاجت آنها برآورده می‌شود.
مناره شمس‌تبریزی
مناره شمس‌تبریزی یا شمس دنبلی برج زیبایی است که در گذشته در وسط باغ مشجری در گوشه شمال‌غربی شهر خوی قرار گرفته بود. امروزه این مناره در میان ساخت و سازهای جدید شهری در محله شمس‌تبریزی شهر خوی قرار گرفته است. طایفه دنبلی یکی از ایلات کرد غرب کشور بوده که از قرن چهارم تا سیزدهم هجری نفوذ و اقتدار زیادی در دستگاههای حکومتی داشته‌اند و در زمان صفویه تا اوایل سلطنت قاجار شهر خوی مرکز حکمرانی دنبلیان گردید. بعضی از مورخین ساختمان مناره شمس تبریزی را به امیر جعفر دنبلی ملقب به شمس الملک متوفی به سال ۵۵۵ هجری قمری که یکی از مشاهیر این سلسله است نسبت می دهند ولی این انتساب مورد تردید می باشد. برخی دیگر آن را کاخ زمستانی شاه اسماعیل صفوی می دانند. اعتقاد دارند تزئینات مناره که با شاخ بز کوهی انجام گرفته است حاصل یک روز شکار این پادشاه می‌باشد. این بنا مربوط به قرن دهم هجری می باشد. که برج استوانه‌ای شکل می باشد که حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد. این بنا بصورت مجوف بوده و پلکان مارپیچی از ورودی مناره که در قسمت تحتانی پایین آن قرار دارد به انتهای مناره منتهی می شود. پی و حدود ۵ سانتی متر از نمای قسمت تحتانی با سنگ ساخته شده و از این قسمت به بعد تمام مناره از آجر می باشد. نمای آجر مناره بصورت منظم با کله و شاخ بز کوهی بصورت بی نظیری تزئین گشته است.
دروازه سنگی:
دروازه سنگی خوی از نمونه های باقی مانده دروازه حصار تدافعی در جنوب شرقی شهر خوی می باشد که جهت حفاظت شهر از تهاجم دشمن و کنترل عبور و مرور ساخته شده است. به علت گسترش شهر این بنای تاریخی در بافت جدید شهر قرار گرفته و قسمت شمالی آن متصل به بازار قدیمی خوی قرار دارد.
بعضی از مورخین این اثر را بدوره ایلخانیان نسبت می دهند و امکان دارد در زمان عمران و آبادانی خوی توسط ایلخانیان، این دروازه نیز ساخته شده باشد. ولی منابع دیگری دروازه را مربوط به دوره قاجار می‌دانند، انتساب دوم با توجه به سبک معماری و مقایسه با آثار باقی مانده قاجاریه در تبریز و خود شهر خوی معقول بنظر می‌رسد. و از طرفی نیز با توجه به سردر باقی مانده این بنا مربوط به دوره ایلخانی دانسته می شود.
این بنا از حیث جنس ساختمان با دو نوع مصالح مقاومت ساخته شده است. ضلع شمالی آن که در امتداد بازار قدیمی خوی قرار دارد با آجر ساخته شده ولی سمت جنوبی بنا از سنگهای تراش خاکستری و سیاه می باشد که بصورت ترکیبات موزون و هماهنگ نماسازی شده است. این بنا در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی گیرد و تنها بعنوان یک اثر تاریخی مورد بازدید می باشد.
تزئینات دروازه ساده می باشد بطوریکه در زیر قوس سنگی قسمت جنوبی در طرفین بازار نقش دو شیر بصورت بی تحرک و ساده حجاری شده است.
تپه گوهران ؛
این تپه در شرق روستای گوهران بین زمینه های زراعی واقع شده است. شاید کهن ترین آثار باقیمانده از ساکنان قدیم دشت خوی « کول تپه ها » با شد که تا پنجاه سال پیش دو تپه در خوی در کنار روستاهای گوهران و تازه کند دیده می‌شود که کول تپه یعنی تپه خاکستر نامیده می‌شوند.
کول یا گول در زبان پهلوی به معنی آتش بوده و تعبیرات گلخن و گر گرفتن آتش در زبان فارسی از این واژه پهلوی به جای مانده است، بعضی محققان حدس زده اند که این تپه ها بازمانده از خاکستر هیزم هایی است که در آتشکده می سوخت چرا که در دیگر جاهای ایران در نزدیک آتشکده های بزرگ معروف چنین تپه هایی نیست. آنچه از تپه فعلی گوهران باقی است هم لایه های سوخته و هم آثار معماری خشتی و گلی است که در اکثر نقاط تپه به وضوح مشاهده می گردد و همچنین از تعدد سفالها که به احتمال قوی مربوط به دوره های ماد و هخامنشی است، به صراحت می توان اظهار کرد که این تپه های منحصر بفرد در ایران است.
کلیسای فنایی:
شماره ثبت: ۳۳۸۰
موقعیت: روستای فنایی
این کلیسا در شهرستان خوی در روستای فنایی از توابع بخش قره سو قرار دارد. این کلیسا ( بنا ) توسط هیات ایتالیایی در ردیف آثار متعلق به قرن ۱۸ میلادی معرفی شده است. بنا پلان مستطیل شکل دارد و عوامل تزئینی آن در داخل بنا قرار دارد و شامل گچ بریهای زیبا و نقاشیهای اسلیمی در اطراف می باشد و هیچگونه دخل و تصرف جدیدی در آن ایجاد نشده است و از معدود کلیساهایی است که بصورت دست نخورده باقی مانده است.
کلیسای قریس:
قریس یکی از دهات تابعه بخش فیورق شهرستان خوی می باشد که در ۳۵ کیلومتری جاده آسفالته خوی فیورق ـ چالدران در مجاروت روستایی به همین نام، در منطقه کوهستانی و سرسبز با آب و هوایی معتدل قرار گرفته است. کلیسای قریس با توجه به نحوه کارگذاری سنگ ها و استفاده از ملات ضخیم و نیز فرم پلان و نحوه تراش سنگها و ستون‌های استفاده شده در آن همانند سایر بناهای منظم مذهبی منطقه مخصوصاً مشابهت فرم ساختمان به کاروانسرای قوردیک که در ۵ کیلومتری همین بنا قرار دارد در دوره ایلخانیان ساخته شده است. محراب کلیسا بفرم نیم بیضی است و در ساختمان داخلی کلیسا ۷ نورگیر برای هدایت نور از بیرون به داخل کلیسا تعبیه شده است، یک سنگاب شکسته نیز در جلوی ورودی کلیسا بجشم می خورد که محل جمع آوری آب چشمه می باشد.
قسمت بهشت و جهنم طرفین محراب کلیسا در مقایسه با سایر کلیساهای موجود در منطقه بصورت منحصر بفرد می باشد. یعنی تنها کلیسایی است که بهشت و جهنم آن در دو طبقه احداث شده ولی قسمت فوقانی آن بوسیله راهروهایی کم عرض با پله هایی به ارتفاع ۲۵ سانتی متر از داخل محراب به بخش بالایی بهشت و جهنم عبور داده شده است. از جمله دخل و تصرفات انجام شده در بنای کلیسا که ضمن انجام فعالیت‌های پژوهشی و مرمتی در کلیسا بچشم می‌خورد یک مورد حفاری غیرمجاز در جلوی محراب کلیسا و همچنین تخریب سنگهای ساختمان کلیسا توسط مردم محل بوده است.
کلیسای مهلذان :
کلیسای مهلذان در هشت کیلومتری شهرستان خوی و بفاصله ۵/۱ کیلومتری از جاده آسفالته خوی، تبریز در روستایی به همین نام قرار گرفته است و در حال حاضر در میان مزارع و باغات محصور می باشد.
هیئت کلی کلیسای مهلذان در وضعیت موجود که بصورت نیمه مخروبه می‌باشد فاقد هر نوع سنگ نوشته و تزئینات می‌باشد. بدین جهت قدمت آن را بطور مشخص نمی‌توان تشخیص داد ولی با توجه به فرم ساختمان و شیوه معماری بکار رفته و مقایسه با بناهای همزمان قدمت آن به احتمال زیاد مربوط به دوره مغول می باشد.
فرم پلان کلیسا مشابه پلان کلیساهای ارامنه می باشد. مصالح بکار رفته از قسمت پی تا شروع گنبد از سنگ و گنبد آن از آجر انتخاب گردیده است. جبهه خارجی ساده ولی جبهه داخلی بنا دارای اندود گچ می‌باشد. بر روی گچکاری قسمت محراب کلیسا بقایای نقاشیهایی شامل داستانهای مذهبی دیده می‌شود که به علت متروک بودن بنا اکثر آنها ریزش نموده است.
کلیسای سورپ سرگیس:
کلیسای سورپ سرگیس در قسمت شمال غربی شهرستان خوی و در محله قدیمی امامزاده واقع شده است. با توجه به تحقیقاتی که به عمل آمده زمان ساختمان کلیسا را می‌توان به دوره‌های متفاوت یعنی قرون چهارم و نهم میلادی نسبت می‌دهند که در تاریخ زندگانی سرگیس مقدس نیز ۳۷۸ میلادی قید گردیده است.
شکل خارجی کلیسا مکعب مستطیل و پلان آن بصورت مستطیل بطول و عرض ۳۲ در ۱۸ و ارتفاع ۶ متر می باشد. در داخل کلیسا شش عدد ستون سنگی با پلانهای صلیبی وجود دارد.در انتهای ضلع شرقی محراب کلیسا که دو اتاق کوچک در طرفین آن قرار دارد واقع شده است. پلان کلیسا تحت تاثیر پلانهای معابد ایرانی بوده و دارای دو ورودی از سمت جنوب و غرب می باشد. چهار زوج روزنه کوچک در ضلع جنوب و شمال، سه روزنه در شرق و یک روزنه در ضلع غربی کلیسا تعبیه شده است. تقریباً دو پنجم دیوارهای بنا سنگ چین و بخش فوقانی آن آجرچینی می‌باشد. سنگها از نوع
سنگ آهک تیره رنگ بوده که به صورت مکعب مستطیل تراشیده شده‌اند و به صورت رگه چینی با دقت روی هم قرار داده شده‌اند. طبق اسناد تاریخی کلیسا در دوره صفویه تعمیر کلی شده است. محراب کلیسا که اخیراً بازسازی گردیده دارای طاق و قوسهای سنگی و نقاشی‌های رنگ روغن بر روی گچ می باشد.
کلیسای مخروبه قدیمی، بقایای کلیسا کندی، کلیسای محله کهنه و کلیسای دیزه ( ارمنی ) از دیگر کلیساهای تاریخی شهرستان خوی می‌باشد که در بین آنها قدیمی‌ترین کلیسا ( کلیسا کندی ) مربوط به دوران پیش از تاریخ است که البته تنها آثاری از وجود چنین کلیسایی بچشم می‌خورد و اکثر قسمتهای بنا در اثر گذشت زمان و عوامل طبیعی ریزش کرده است.
حمامهای قدیمی خوی:
در شهرستان خوی حمام های قدیمی زیادی من جمله حمام صمد بیگ، حمام محلی امامزاده و حمام اتحادیه وجود دارد که همگی متعلق به دوران قاجاریه هستند اما متاسفانه تاکنون در مورد هیچکدام از حمام‌های فوق الذکر گزارشی از طرف میراث فرهنگی ارائه نشده است و هیچ یک از حمام های به ثبت نرسیده اند.
پل قطور :
این پل که بر روی دره‌ای وسیع و با تکنولوژی جدید جهت عبور راه آهن و قطار احداث شده است. یکی از پلهای مهم و شناخته شده خاورمیانه محسوب می شده است. طول آن ۴۴۸ متر، ارتفاع آن ۱۲۸ متر و قطر دهانه آن ۲۳۲ متر است. مصالح عمده این پل فلزی و بدنه آن بصورت طاقی است.
دژ بسطام:
دژ بسطام در جوار روستای بسطام واقع شده است و توسط روسای دوم ( ۶۴۵ ـ ۶۸۵ پیش از میلاد ) ساخته شده و یکی از مهم ترین شهرهای اورارتویی زمانی خود بوده است. أین قلعه با سلطه قوم ماد بر أین منطقه بصورت متروک مانده است و فقط در دوران قرون وسطی ( همزمان با دوره مغول ) توسط گروهی از مسحیان مورد سکونت قرار گرفته که از آنها نقش صلیبهایی بر روی صخره ها باقی مانده است. آثار دوره اورارتویی شامل ساختمان شرقی: محله مسکونی، قلعه، آثار پشت دژ و کانال آبرسانی است. کاوشهای باستانی نشان می‌دهد که این قلعه طی ۵۰ سال و در سه مرحله ساخته شده و دارای معبد، بازار، و مقر حکومتی، برج، بارو، دروازه و راههای مخفی خروج مخصوص به خود بوده است.
قلعه دارای دیوارهای مستحکم سنگی است که بر روی صخره‌ای بلند مشرف به دشت و دره‌ای بزرگ قرار دارد و دارای سه اشکوب ( طبقه ) با کارکردهای مختلف است:
ـ اشکوب تحتانی مشتمل بر دروازه، مهمانسرا، اصطبل و قرارگاه سربازان.
ـ اشکوب میانی که معبدی است با اطاقهای متعدد.
ـ اشکوب فوقانی که اوج هنر معماری اورارتویی است و دارای سکونت گاه، مقر فرماندهی و راههای خروجی به بیرون از قلعه می باشد
مسجد سرخ چورس
این مسجد در شمال شرقی چورس از توابع چایپاره واقع است. روستای چورس در ۷ کیلومتری جنوب شرقی قره ضیاءالدین و شمال شرقی شهرستان خوی واقع شده است. بر اساس کتیبه ای که امروزه از بین رفته است و فقط محل آن باقی مانده است می توان تاریخ بنای مسجد را دوره صفویه ذکر کرد.
توجه: به دلیلِ این که یادم رفته از کدوم سایت برداشتمش، و همچنین برای جست و جو‌های بیشتر و خوندنِ مطالبِ دیگه، به
این لینک
و
این لینک
که هردو از Google.com هستند مراجعه کنید و یا در Google این واژه ها را Search کنید:
درباره شهر خوی
و
تاریخچه شهرستان خوی
البته جدا جدا سرچ کنیداااا!
بدرود و کامنت یا همون پاسخدادن هم فراموش نشود!

چهارشنبه سوری

با معذرت از سلمان خان بابَتِ تأخیر در انتشارِ پست.

بسم تعالی.
سلام و وقت بخیر.

چهارشنبه سوری و عیدتون مبارک!
خداوند را شاکریم که فرصتی داد که به دیدارتان بیایم.
در دفعه گذشته درباره مواد مخدر  حرف هایی زدم اما این دفعه می خواهم در باره‌ی چهار شنبه سوری حرف بزنم.
چهارشنبه سوری به معنی شادی است.  اشتباه نگیرید ها !
چهارشنبه سوری چندسال و چند قرن است که در کشور ما رایج است.
ما از دنیا پنج عنصر گرفتیم، برایتان می گویم.
یک آب، دو آتش، سه زنده شدن زمین، چهار خاک، آخری باد است.
زنده شدن زمین همان عید نوروز است.

ما از این پنج عنصر فقط دو تایشان را انجام میدیم.
نوروز ، چهار شنبه سوری.
چهار شنبه سوری از زمان زرتشت شاید انجام می گرفت. که خیلی زیبا و با شکوهبود.
اما امروز ها دیگه این جوری نیست.
ما با منفجر کردن مواد منفجره نبلکه به خودمان آسیب می رسانیم، بلکه موجب آزار و اذیت دیگران می شویم.
چندروز پیش بود در استان اردبیل هفت پسر بچه که سنشان سیزده تا شانزده ساله بودند در زیر زمین مواد منفجره دستی می ساختند  که همه ی مواد منفجره منفجر شده بودند همه شون فُوت کردند.
آنها به هیچ کس ظلم نکردند فقط به خود و خانوادهشان ظلم کردند.
در قدیم در این روز آتش روشن می کردند. از روی آتش می پریدند و خوشحالی می کردند و از این مواد ها استفاده نمی کردند  به خونه همدیگر می رفتند خوشحالی می کردند و هیچ کس زخمی یا در اثر این مواد ها نمی مُردند.
اما امروزه هر سال بعد از این روز در اخبار، اینترنت میگویند مثلا پنجاه نفر زخمی شصت نفر کشته شده اند.
چون به فکر سلامتی خود نیستند.  این مواد ها در کشور ما وجود نداشتند این مواد را به کشور ما تحمیل کردند وما با خریدن انها جیب آنهارا با پول خود و کشورمان پر می کنیم.

مانباید بگذاریم این مواد در کشور ما گسترش یابد باید با این مواد مقابله کنیم.

چهار شنبه سوری فقط عنصری است که ما از طبیعت گرفته ایم.

مراقب خودتان باشید با این مواد مقابله کنید. اصلا به سوی این مواد منفجره نروید.  و با آنانی که از این مواد استفاده می کنند مقابله کنید.
تن سالم داشته باشید.
کام شیرین. زندگی شیرین  ،  کشور سالم، دوستان سالم،  و……..  داشته باشید.
عید و چهار شنبه سوریتان مبارک.

در پناهِ خدا.

برنامه نویسی: آموزش زبان برنامه نویسی Python! به صورت رایگان!

سلااااااااام بر هم شهریای گل!
عاااااالی هستین. یه چیزم اوردم عاااااااااااااالیتر بشییین!
یادگیری زبان پایتون که اکثر جاهای NVDA با اون ساخته شده!
واااااااااااقِعً ذوق مرگ شدم!
چن دقیقه پیش گوگولی بهم داد!
میگم بچه ها کار این گوگل هم درسته هاااا.
شما می تونین کتاب آموزش پایتون رو با رفتن به
این سایت،
دریافت کنین! البته دانلودی نیس و تو سایت می خونین! کلا سایت واسه اینه! البته کتابش هنوز داره نوشته میشه ولی ۱۳ فصل نوشته شده و گذاشته شده!
حاااال کنین و بعد از یادگیریش هم برین هر کاری که می تونین و هر بلایی که به ذهنتون خطور می کنه رو سرNVDA بیچاره بیارین! خخخخخ! هاهاااا,
دیگه بااااایییی Bye!
Comment فرااموش چیچی؟ نَشهههههه!
راااستی! یادم رف بگم که با این میشه برنامه هم نوشت! اکثرا باهاش Open sorss مینویسن! اما شما میتونین Clos Sorss هم بنویسین! خب حال کنین!

مواد مخدر

بنام حضرت دوست،

که هرچی داریم از اوست.

مواد مخدر.
من می خواهم در باره ی مواد مخدر، زیان های آن، انواع آن، و چگونگی وابسته شدن به آن و چرا جوانان ما به دنبال این مواد می روند براتون بنویسم.

با سلام و وقت بخیر.
مواد مخدر، موادی هستند که مصرف آنها تغییراتی روی سیستم عصبی ایجاد میکند. و باعث کم شدن هشیاری  و بی حسی و بیحالی میشود. اما پس از تمام شدن اثر آن روی مغز، فرد حال بسیار بدی پیدا میکند و مجبور است دوباره به سمت آن ماده برود. یعنی به زبان ساده وابستگی پیدا میکند و حاضر است برای بدست اوردن آن، هر کاری بکند. حتی میتواند در آن  وضع ناجورش، خانواده اش را هم بفروشد.
انواع آن:
مواد مخدر مانند:تریاک، حشیش، شیشه، کراک، هروئین و قرصهای اکس تازی.

از جمله مواد مخدر و افیونی هستند.
وقتی کسی به شما لطیفه یا جوک میگه، شما میخندید اما اگر نگویند شما نمیخندین.
مولد مخدر مانند یک جوک یا لطیفه است. وقتی کسی این مواد را مصرف می کند، این ماده مستقیم به مغز می رسد و بخش خوشحالی مغز را تحریک می کند.
فرد خوشحال می شود و فکر می کند قدرتمند شده است. اما دربالا گفتم وقتی این مواد را مصرف می کنند خوشحال می شوند و حس و هوایشان تغییر می کند.
زیانهایش:
اول اینکه آسیب شدیدی به جسم و روان افراد وارد می کند.
دوم بخش خوشحالی مغز، با مصرف این ماده تخریب می شود.
فرد ضعیف و ناتوان می شود، سرگیجه و لرزش، خواب نا منظم، از دست دادن کنترل خود، تغییر شخصیت فرد و……
فرد دیگر فامیل هایش را نمیشناسد یا اگر چیزی بدستش بدهید آن جسم را نمی شناسد.

می خواهد از کانال فاضلاب رد شود پا شو به اون طرف کانال بیندازد، اما وقتی می اندازد میبیند که تو وسط کانال است!
خوردن غذاهای نا سالم.

نمی توانند درست حرف بزنند.
و انواع مختلف دیگر….
و اما وابستگی به آن از دو یا سه چیز است.
یک: بعضی افراد ادعا میکنند برای فرار از مشکلات به این سمت کشیده شده اند.
دو.برخی از جوانان فریب سخنان دوستان خود می شوند و به آنها جواب مثبت می دهند.
سه: بعضی افراد از روی کنجکاوی و یا خودنمایی به این سمت کشیده شده اند.
اما مهمترین آنها یک: دوستان دو: کنجکاوی فرد باعث میشود.

اما فقط می توانیم  بگوییم خدا این افراد را به راه راست بکشاند و به آنها کمک کند تا این ماده را ترک کنند و انها را از دست شیطان رهایی سازد.
خداوند را شاکرم که این همه نعمت داده  و مهمترین آنها مغز و جسم سالم است.
ما باید از مغز خود در راه نیک، درس خواندن و… استفاده کنیم.
ممنونم از اینکه به سخنان من گوش دادید.
خوشحال می شوم اگر از سخنان من راضی شوید مفهوم واقعی آن را بفهمید مغز هایتان سالم جسمتان سالم رفتار نیکو و همیشه یاد خدا باشید. خداحافظ.
اگر عمری باشد و جان سالم داشته باشیم.

باز می آیم به دیدارتان.
خداوند پشتیبانتان و همیشه کامتان شیرین.
تورک تبار زبان تورک/و افتخار می کنم که تورک هستم/یا علی.        خداحافظظظظظظظظظظظ!

همه چیز درباره هفت خواهر زمین

۴ اسفند۹۵ ستاره‌شناسان گفتند که هفت سیاره‌ی فراخورشیدی در مدار ستاره‌ ای نزدیک به زمین کشف کرده‌اند. خبر از این جهت مهم است که این سیارات خیلی شبیه به زمین هستند و ممکن است روی آن‌ها آب مایع وجود داشته باشد. وجود آب مایع روی سیارات می‌تواند به معنی حضور حیات باشد.
در ضمن کشف این تعداد سیاره‌ی شبیه به زمین در مدار یک ستاره بی‌سابقه است. سایت مجله‌ی ساینس درباره‌ی این اکتشاف گزارشی خبری به نام « Seven potentially habitable Earth-sized planets spied around tiny nearby star» منتشر کرده است. ما در دیجی‌کالا مگ این مقاله را با عنوان «همه‌چیز درباره‌ی کشف هفت خواهر زمین» ترجمه کرده‌ایم. برای شیوایی بیشتر، در بعضی عبارت‌ها و جملات تغییراتی داده شده است. در ادامه می‌توانید این مقاله را بخوانید.
ستاره‌شناسان می‌گویند که یک منظومه‌ی فراخورشیدی شگفت‌انگیز کشف کرده‌اند. منظومه‌ای متشکل از هفت سیاره‌ی تقریبا هم‌اندازه‌ی زمین. سیاره‌هایی با سطح سنگی که آب مایع ممکن است روی همه‌ی آن‌ها وجود داشته باشد. این سیاره‌ها دور یک ستاره‌ی کوچک و کم‌نور در مدارهایی بسیار کوتاه گردش می‌کنند.
هر دور گردش این سیاره‌ها به دور ستاره‌ی خود کمتر از دو هفته طول می‌کشد. فعلا نمی‌توانیم بگوییم که این سیاره‌ها میزبان موجودات زنده‌ی فرازمینی هستند یا خیر. با این حال مدار هرکدام از این سیارات نسبت به زاویه‌ی دید ما دقیقا از جلوی ستاره‌ی مادر می‌گذرد و بدین دلیل دانشمندان حسابی هیجان‌زده هستند. بدین ترتیب ستاره‌شناسان خیلی راحت‌تر می‌توانند این سیارات را زیر نظر بگیرند و آن‌ها را مطالعه کنند. در ضمن به دلیل نزدیکی این منظومه به زمین، می‌توانیم امیدوار باشیم که طی چند سال آینده و با پرتاب تلسکوپ فضایی قدرتمند «جیمز وب»، پرده از راز زیست‌پذیر بودن این سیارات برداشته می‌شود.
در قسمت زیر می‌توانید ویدیوی مربوط به کشف این سیارات را ببینید یا دانلود کنید.
همه چیز درباره ی کشف هفت خواهر زمین
۱:۵۶
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
همه‌چیز درباره‌ی کشف هفتخواهر زمین
«نیکو مادوسودان» (Nikku Madhusudhan) از موسسه‌ی نجوم در کمبریج بریتانیا می‌گوید: «اگر قرار است یک نشانه‌‌ی‌زیستی (در جایی غیر از زمین) پیدا کنیم، (آن نشانه) باید در چنین منظومه‌ای باشد.» مادوسودان که البته در این پژوهش نقشی نداشته ادامه می‌دهد: «به لحاظ سیاره‌های گذری، این نزدیک‌ترین چیز به جام‌مقدس است که تا به حال دیده‌ایم. (این‌ها نزدیک‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی کشف شده به کمربند حیات هستند)» یکی از اعضای گروهی که این کشف را انجام داده، «دیدیه کوئلو» (Didier Queloz) نام دارد. او می‌گوید این منظومه که با نام TRAPPIST-1 شناخته می‌شود: « محرکی اصلی درباره‌ی این پرسش است که آیا در کیهان حیات وجود دارد.» «توماس هنینگ» (Thomas Henning) مدیر موسسه نجوم مکس‌پلانک در هایدلبرگ آلمان می‌گوید: «منظومه‌ای خورشیدی مثل خودمان را با هفت سیاره تصور کنید؛ شگفت‌آور است.»
تمرکز بسیاری از پژوهش‌ها در زمینه‌ی سیارات فراخورشیدی روی ستاره‌های شبیه به خورشید ماست. دانشمندان امیدوارند بتوانند شبیه به منظومه‌ی شمسی ما را بیابند. این کار اصلا تعجب ‌برانگیز نیست چون تنها جایی در کیهان که می‌دانیم در آن حیات وجود دارد، منظومه‌ی خورشیدی خودمان است. ولی گروه بلژیکی پروژه‌ی TRAPPIST (تلسکوپ کوچک خرده‌سیاره و سیارات گذری) راه دیگری در پیش گرفت. آن‌ها به دنبال سیاره‌هایی گشتند که از جلوی ستاره‌های کوتوله‌ی کم‌نور گذر می‌کنند. تعداد این نوع ستاره‌ها در کهکشان راه‌شیری خیلی بیشتر از ستاره‌هایی مثل خورشید ماست. آن‌ها کار خود را در سال ۲۰۱۰ با یک تلسکوپ رباتیک ۰٫۶ متری در محل رصدخانه‌ جنوبی اروپا در La Silla شیلی شروع کردند و خیلی سریع توانستند منظومه‌ی TRAPPIST-1 را کشف کنند.
همه‌چیز درباره‌ی کشف هفت خواهر زمین
ستاره‌ی TRAPPIST-1 تقریبا هم‌اندازه سیاره مشتری است ولی سیاره‌های آن عموما به اندازه زمین و زهره هستند.
در پروژه‌های کشف سیارات فراخورشیدی که در آن‌ها از تکنیک «گذر» استفاده می‌شود، تلسکوپ‌ها نور دریافتی از ستاره‌ّها را به دقت زیر نظر می‌گیرند. وقتی یک سیاره از جلوی ستاره‌ی مادر گذر می‌کند، نور ستاره به مقدار خیلی ناچیز افت می‌کند و بدین ترتیب می‌توانیم متوجه وجود سیاره بشویم. مدت زمان کاهش نور، مدار سیاره را مشخص می‌کند و میزان کاهش نور اندازه‌ی آن را به ما نشان می‌دهد. از آن‌جا که ستاره‌های کوتوله خیلی کوچک و کم‌نور هستند، سیارات گذری، قسمت بزرگتری از نور آن‌ها را سد می‌کنند و در نتیجه گذر آن‌ها از زمین واضح‌تر دیده می‌شود.
ستاره‌ی TRAPPIST-1 در فاصله‌ی ۳۹ سال نوری از ما قرار دارد و جرم آن فقط ۸ درصد جرم خورشید است. این ستاره از همان ابتدا توجه گروه را به خود جلب کرد چرا که از افت نورهای متعدد آن مشخص بود بیش از یک سیاره در مدار آن گردش می‌کند. ماه می سال گذشته، این گروه مقاله‌ای در مجله‌ی نیچر منتشر کرد و از کشف سه سیاره‌ی هم‌اندازه‌ی زمین در مدار آن خبر داد. هنینگ می‌گوید که کشف این همه سیاره‌ی شبیه به زمین در مدار یک ستاره شگفت‌انگیز بود.
ولی سیارات بیشتری در انتظار کشف شدن بودند. کوئلو می‌گوید: «جنگلی از گذرها وجود داشت. ما نمی‌توانستیم آن را درک کنیم.» این گروه تصمیم گرفت که برای پیشبرد کار خود از تلسکوپ فضایی اسپیتز متعلق به ناسا به همراه تلسکوپ‌های زمینی مثل تلسکوپ VLT رصدخانه‌ی جنوبی اروپا در شیلی و دیگر رصدخانه‌ها در مراکش، هاوایی، اسپانیا و آفریقای جنوبی استفاده کند. در سپتامبر ۲۰۱۶ اسپیتزر به طور مداوم و به مدت ۲۰ روز این ستاره را زیر نظر گرفت و ۳۴ گذر مشاهده کرد. مشاهده‌هایی که کاملا برای کشف سیارات بیشتر کلیدی بودند. «امانوئل ینین» (Emmanuel Jehnin) از دانشگاه لیژ بلژیک که یکی از اعضای گروه پژوهشی است، می‌گوید: «اسپیتزر تفاوت خیلی بزرگی ایجاد کرد.»
همه‌چیز درباره‌ی کشف هفت خواهر زمین
هفت سیاره‌ی کشف شده خیلی به ستاره‌ی مادر نزدیک هستند ولی به دلیل کم‌نور بودن ستاره، ممکن است آب مایع داشته باشند.
در مقاله‌ای که دیروز درباره‌ی این کشف در مجله‌ی نیچر منتشر شد، درباره‌‌ی گروهی فشرده از سیاره‌هایی صحبت می‌شود که دوره‌ی گردش مداری آن‌ها به دور ستاره‌ی مادر بین ۱٫۵ تا ۱۲٫۳ روز است. هرچند این سیاره‌ها خیلی به ستاره‌ی مادر نزدیک هستند ولی این ستاره آن‌قدر کم‌نور است که روی سطح همه‌ی هفت سیاره ممکن است آب مایع وجود داشته باشد. سه‌تای آن‌ها کاملا در کمربند حیات هستند و اگر اتمسفری شبیه به زمین داشته باشند ممکن است حتی روی آن‌ها اقیانوس آب مایع هم پیدا شود.
مدار این سیاره‌ها تصادفی نیست و در عوض در نظمی به نام «زنجیره‌ی رزوناس» قرار دارد. بدین معنی که دوره‌ی گردش مداری هر سیاره با نسبتی مشخص به سیاره‌ی همسایه مرتبط است. برای مثال در هر هشت دوری که داخلی‌ترین سیاره در مدار ستاره‌ی مادر می‌گردد، سیاره‌ی بعدی پنج دور گردش می‌کند و سیاره‌ی بعدش سه بار. سیاره‌ها در چنین چینش‌های منظمی تشکیل نمی‌شوند و این بدین معنیست که سیاره‌های TRAPPIST-1 در مدارهایی دورتر بوجود آمده‌اند. این سیاره‌ها سپس کم‌کم به داخل کشیده‌ شده‌اند و در مدارهایی این‌چنین با ثبات و منظم قرار گرفته‌اند. سیاره‌های منظومه‌ی TRAPPIST-1 در قسمت‌های بیرونی و سرد منظومه تشکیل شده‌اند، جایی که ترکیبات فرار مثل آب و کربن دی‌اکسید کاملا یخ می‌زنند. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که وقتی سیاره‌ها به نزدیکی ستاره‌ی مادر مهاجرت می‌کردند کم‌کم این یخ‌ها ذوب و تبخیر شدند و اقیانوس‌ها و اتمسفر را ساخته‌اند.
همه‌چیز درباره‌ی کشف هفت خواهر زمین
مقایسه‌ی سیاره‌های TRAPPIST-1 با سیاره‌های سنگی منظومه‌ی شمسی
یکی از پرسش‌هایی که درباره‌ی این سیارات مطرح می‌شود این است که آیا آن‌ها مثل زمین سنگی یا مثل نپتون گازی هستند؟
محاسبه‌ی چگالی آن‌ها به این سوال ما پاسخ می‌دهد. ولی برای فهمیدن چگالی، ستاره‌شناسان باید جرم آن‌ها را اندازه بگیرند. گذرها ما را فقط از اندازه‌ی سیارات آگاه می‌کنند. با این حال درباره‌ی منظومه‌ی TRAPPIST-1 گروه پژوهشی توانست با زیر نظر گرفتن اثرات گرانشی خفیف روی مدار سیارات، جرم آن‌ها را تخمین بزند. از آن‌جا که این سیارات خیلی نزدیک به هم هستند، وقتی از کنار هم رد می‌شوند، گرانش آن‌ّها اندکی روی یکدیگر تاثیر می‌گذارد. این تاثیرات گرانشی باعث می‌شود که بعضی از گذرها اندکی قبل‌تر یا بعدتر از زمانی که انتظار می‌رود رخ دهند. با زمان‌سنجی دقیق این گذرها و ساخت مدل‌های پیچیده از این منظومه، پژوهشگران توانستند جرم آن‌ها را تخمین بزنند و نتیجه بگیرند که همه‌ی آن‌ّها سنگی هستند.
سوال بعدی برای ستاره شناسان این است که آیا این سیارات دارای اتمسفر هستند و اگر دارند، اتمسفر آن‌ها از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟
وقتی سیارات از جلوی ستاره‌ها گذر می‌کنند ما می‌توانیم با طیف‌نگاری نوری که از اتمسفر آن‌ها عبور می‌کند متوجه ترکیبات سازنده‌ی اتمسفر بشویم. دلیلش این است که گازهای موجود در اتمسفر می‌توانند فرکانس‌های مشخصی از نور را جذب کنند. این‌گونه رصدها کاملا در مرز توان طیف‌سنجی تلسکوپ‌هایی مثل هابل است. کوئلو می‌گوید: «هابل (این منظومه) را رصد می‌کند ولی به دلیل اندازه‌ (کوچک) نمی‌تواند به اندازه کافی کارآمد باشد.» تا به حال گروه پژوهشی تایید کرده که هیچ کدام از دو سیاره‌ی داخلی‌تر، لایه‌ی ضخیم گاز هیدروژن ندارند. اگر قرار بود این سیارات «نپتون‌های کوچک» باشند باید این لایه‌ی ضخیم هیدروژنی را می‌داشتند.
همه‌چیز درباره‌ی کشف هفت خواهر زمین
یک طرح هنری از هفت سیاره‌ی منظومه‌ی TRAPPIST-1
واقعیت این است که برای مطالعه‌ی دقیق اتمسفر سیاره‌های منظومه‌ی TRAPPIST-1 باید منتظر پرتاب جانشین تلسکوپ هابل، یعنی تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال آینده باشیم. هنینگ می‌گوید: «با تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌توانید (به سیاره‌ها) خیره شوید.» او فکر می‌کند که تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند ترکیبات تشکیل دهنده‌ی اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی را آشکار کند. این کار تا به حال برای سیاره‌های فراخورشیدی هم‌اندازه‌ی زمین انجام نشده است. البته او اعتقاد دارد که کشف نشانه‌های زیستی که می‌توانند ترکیبات مشخصی از متان، ازون و اکسیژن باشند به شدت چالش‌ برانگیز است. هنینگ می‌گوید: «این یک هدف است ولی (رسیدن به آن) می‌تواند بیش از دو سال طول بکشد.» شاید اصلا به تلسکوپ‌های نسل بعد که خیلی بزرگ هستند و طی یک دهه‌ی آینده ساخته می‌شوند نیاز داشته باشیم.
پژوهشگران می‌توانند چند سال دیگر صبر کنند تا این ابزارها به بهره‌برداری برسند. آن هنگام می‌توانند نتیجه‌ی فعالیت این ابزارها یعنی کشف دنیاهای با قابلیت میزبانی از حیات را مشاهده کنند. این نتیجه احتمالا بزرگترین جایزه در نجوم است. با این حال همه‌چیز به منظومه‌ی TRAPPIST-1 ختم نمی‌شود و پروژه‌ی TRAPPIST تنها شروعی بر کمپین جستجوی سیارات فراخورشیدی در مدار ستاره‌های کوتوله است. به زودی پروژه‌ای دیگر به نام SPECULOOS آغاز می‌شود. در این پروژه پژوهشگران با استفاده از چهار تلسکوپ یک متری در رصدخانه‌ی پارانال شیلی متعلق به رصدخانه‌ی جنوبی اروپا به دنبال سیاره‌های فراخورشیدی در مدار ستاره‌های کوتوله می‌گردند. طی چند سال آینده این تلسکوپ‌ها هزاران ستاره‌‌ی این‌چنینی را زیر نظر قرار می‌دهند. مادوسودان می‌گوید: «تصور کنید چند منظومه‌ی مشابه آن‌جا وجود دارد. عالم می‌تواند پر از آن‌ها باشد.»
ممبع:
چشمه سرا
لینک پست در چشمه سرا:
http://cheshmehsara.com/1395/12/09/%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b2-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87%e2%80%8c-%da%a9%d8%b4%d9%81-%d9%87%d9%81%d8%aa-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%87%d8%b1-%d8%b2%d9%85%db%8c%d9%86/>همه چیز درباره هفت خواهر زمین
کامنت یادتون نره، در پناه خدا.

برنامه روزانه من

بنام خدا! سلاااااااااام خدمت شما همشهریا!!

خوبید؟ خوووب نباشید!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
خب خووووووووووووووووب نباشید عاااالی باشید دیگه!
بابا چَرا زود قذاوت میکنید!
*
*
*
***
خب حالا یه چیز واستون اوردم ببینین!
البته نظر بدین.
برنامه روزانمو نوشتم، حالا میخوام اجراش کنم!
خخخ نمیدونم تا حالا چرا!
البته میدونم اما فععععلً خصوصی هس!

زیاد خستتون نمیکنم!
بفرمایید دانلود کنید!
بعدشم تو کامنتها بنظرید!
ِ همون نظر خودتونو اعلام کنین!
فعلا Good Bye.
بای بای!

درباره محصولات معروف شهرستان خوی. این قسمت: عسل

با سلام

من می خواهم درباره ی محصول معروف شهرستان خوی، یعنی عسل معروف خوی در زیر مطالبی بنویسم.            این مطالب را با دقت بخوانید؟

عسل

درشهرستان خوی ۳۶۱هزار کندوی زنبور عسل وجود دارد که از این میزان ۷هزار و۸۰۰ کندوی زنبور عسل به صورت سنتی و بومی وما بقی مدرن است.

به طور متوسط بین ۲۵الی ۳۰ کیلو گِرَم عسل از هر کندو و در این شهرستان تولید می شود.

۴۹درصد عسل تولیدی در آذربایجان غربی مربوط به شهرستان خوی است.

شهرستان خوی مقام اول تولید عسل در کشور را  دارا می باشد.

متلب در باره عسل خوی زیاده اما دیگه نمیخوام بیشتر از این وقت عزیزتونو بگیرم.
التماس دعا.

چه کنیم تا حافظه مان قوی شود و ظعیفتر و در آخر به آلزایمِر نرسیم؟

بنام خدا

سلام.

بازم بعد از مدتی براتون پست میزارم!
میخوام در این پست، درمانهای مبتلا نشدن به آلزایمِر رو بهتون بدم.
همچنین تقویت حافظه.

قبل از اون، یه فایل صوتی براتون آپ کردم که اینجا میزارم که در اون، آیتالله تبریزیان چهارده راه برای تقویت حافظه رو بیان کردند.
download
اطلاعات:
حجم: کمتر از بیست MB.
فرمت: فشرده, rar.

ضمنا به متن زیر هم توجه کنید:
آیت الله تبریزیان نوشته اند:
کم شدن حافظه  ازجمله بیماری‌هایی است که امروزه عمومی شده و افراد زیادی دچار شده‌اند، از مهم‌ترین علل مصرف میوه‌های کال است، متأسفانه امروزه میوه‌ها کال چیده می‌شوند و در انبار رسیده می‌شوند سپس مصرف می‌شوند، از دیگر علل مصرف کنجد است که امروزه اضافه کردن کنجد به نان بسیار رایج شده است، علت دیگر مصرف پنیر بدون گردو است، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «إن الجوز والجبن إذا اجتمعا کانا دواء وإذا افترقا کانا داء». یعنی «اگر پنیر و گردو باهم مصرف شوند دوا است ولی به‌تنهایی هرکدام مرض هستند». علت این است که پنیر منبع کلسیم است و باعث تقویت استخوان می‌شود ولی از طرف دیگر به مغز آسیب میزند و گردو منبع فسفر است که برای مغز مفید است ولی از طرفی برای استخوان ضرر دارد و اگر این دو باهم مصرف شوند ضرر آن‌ها از بین می‌رود، برای من سؤال بود که چرا کنجد برای حافظه مضر است و وقتی بررسی کردم متوجه شدم که کنجد در حد قابل‌توجهی دارای کلسیم بالا است و از منابع غنی کلسیم به‌حساب می‌آید، شاید علت مضر بودن کنجد برای حافظه این باشد. از علل دیگر فراموشی مصرف گشنیز، خواندن نوشته روی قبرها، راه رفتن میان دو زن و بعضی عوامل دیگر است.
اولین درمان فراموشی عسل است، در روایت آمده: «من لعق لعقه عسل على الریق یقطع البلغم، ویکسر الصفراء، ویقطع المره السوداء، ویصفی الذهن، ویجود الحفظ، إذا کان مع اللبان الذکر». یعنی «کسی که یک قاشق مرباخوری عسل در ناشتا بخورد، بلغم را قطع می‌کند و صفرا را می‌شکند و مره سودا را قطع می‌کند و ذهن را صاف می‌کند و حافظه را تقویت می‌کند اگر با کندر نر مصرف شود». کندر نر، سفید و شیرین است.
دومین درمان کندر است، پیامبر (ص) می‌فرمایند: «علیکم بالألبان فانها تمسح الحر … وتذکی الذهن وتجلو البصر وتذهب النسیان». یعنی «بر شما باد کندر، زیرا گرمی از قلب می‌زداید … و ذهن را تیز می‌کند و بینایی را جلا می‌دهد و فراموشی را برطرف می‌کند».
سومین درمان کرفس است، پیامبر (ص) می‌فرمایند: «علیکم بالکرفس، فإنه طعام إلیاس والیسع ویوشع. وروی أنه یورث الحفظ، ویذکی القلب» یعنی «بر شما باد کرفس، زیرا آن غذای حضرت الیاس (ع) و یسع (ع) و یوشع (ع) بود. و نیز روایت شده حافظه را تقویت می‌کند و قلب را تیز می‌کند».
چهارمین درمان یک داروی ترکیبی است، در روایت آمده: «عن أبی بصیر: قال: قلت للصادق علیه السلام: کیف نقدر على هذا العلم الذی فرعتموه لنا؟ قال: خذ وزن عشره دراهم قرنفل، ومثلها کندر ذکر، دقها ناعما ثم استف على الریق کل یوم قلیلا». یعنی «ابو بصیر از امام صادق (ع) سؤال کرد چگونه قادر شویم به حفظ این علمی که برای ما شاخه‌شاخه نمودی؟ امام فرمودند به‌اندازه ده درهم (۳۲٫۵ گرم) قرنفل (میخک) و همین اندازه کندر نر، آن‌ها را نرم آسیاب کند، سپس هر روز صبح ناشتا مقدار کمی (یک قاشق چای‌خوری) به‌صورت خشک از این دارو مصرف کن». چون ممکن است که باهم آسیاب کردن میخک و کندر باعث چسبیدن آن‌ها شود بهتر است جداگانه آسیاب شوند.
پنجمین درمان یک داروی ترکیبی است، حضرت امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «من أخذ من الزعفران الخالص جزء ومن السعد جزء ویضاف إلیهما عسلا، ویشرب منه مثقالین فی کل یوم فإنه یتخوف علیه من شده الحفظ أن یکون ساحرا». یعنی «مقداری زعفران خالص و سعد هم‌اندازه بردار و به آن عسل اضافه کن و هر روز دو مثقال از آن بخور، همانا ترس از آن است که از شدت تقویت حافظه، ساحر شود». عسل باید به‌اندازه دو برابر زعفران و سعد باشد یعنی اگر یک مثقال زعفران و یک مثقال سعد باشد عسل باید چهار مثقال باشد، بنابراین تقریباً هر روز یک‌سوم مثقال زعفران هر روز مصرف می‌شود و این مقدار کشنده نیست.
ششمین درمان یک داروی ترکیبی است، در روایت آمده: «یؤخذ سنا مکی، وسعد هندی وفلفل أبیض، وکندر ذکر وزعفران خالص، أجزاء سواء یدق ویخلط بعسل و یشرب منه زنه مثقال کل یوم، سبعه أیام متوالیه، فإن فعل ذلک أربعه عشر یوما خیف علیه من شده الحفظ أن یکون ساحرا». یعنی «سنا مکی و سعد هندی و فلفل سفید و کندر نر و زعفران خالص به اندازه‌های مساوی آسیاب شود و با عسل مخلوط شود و هر روز به‌اندازه یک مثقال و به مدت هفت روز پشت سر هم مصرف شود، اگر چهارده روز این دارو را بخورد ترس از آن است که ساحر شود». در این دارو هم باید به‌اندازه دو برابر وزن داروها عسل اضافه کرد برای مثال اگر از هر قلم از دارو یک مثقال برداریم جمعاً پنج مثقال می‌شود و به آن باید ده مثقال عسل اضافه کرد.
درمان هفتم فراموشی مویز است، در رساله ذهبیه آمده: «ومن أراد ان یزید فی حفظه ، فلیأکل سبع مثاقیل زبیباً بالغداه على الریق». یعنی «کسی که می‌خواهد حافظه‌اش قوی شود هفت مثقال (حدود ۳۰ گرم) مویز بخورد در ناشتا». کلمه زبیب به کل انواع کشمش اطلاق می‌گردد ولی از روایات دیگر استفاده می‌شود که در مورد فراموشی مراد مویز است و مویز کشمشی قرمز است که هسته دارد.
درمان هشتم زنجبیل و عسل است، در رساله ذهبیه آمده: «ومن أراد ان یقل نسیانه ، ویکون حافظاً ، فلیأکل فی کل یوم ثلاث قطع زنجبیل ، مربى بالعسل ، ویصطنع بالخردل مع طعامه فی کل یوم». یعنی «کسی که می‌خواهد فراموشی‌اش کم شود و اهل حفظ باشد، هر روز سه قطعه زنجبیلی بخورد که با عسل مربا شده است و هر روز وقتی غذا درست می‌کند به آن خردل اضافه کند». زنجبیل تازه تکه‌های درشتی دارد که وقتی خشک شود تبدیل به قطعات کوچک می‌شود، مراد از زنجبیل مربا شده با عسل، این است که زنجبیل خشک را با عسل مخلوط کنند و مدتی بگذارند تا با مرور زمان و گرمای آفتاب و یا گذاشتن در جای گرم، نرم و قابل‌خوردن و تبدیل به مربا شود، البته در قدیم مربا را به این شیوه درست می‌کردند برعکس امروز که با حرارت آتش و در مدت‌زمان محدود به چند ساعت مربا تهیه می‌شود. در لغت، مربا معنی شده به «المعقود بالعسل». ازآنجاکه در روایت گفته‌شده هر روز خورده شود معلوم می‌شود که باید برای مدت طولانی این کار را انجام داد. زنجبیل بسیار گرم است از طرفی علت اصلی فراموشی بلغم است و نوعاً افراد بلغمی به فراموشی مبتلا می‌شوند، ولی اگر فردی گرم‌مزاج مبتلا به فراموشی شود استفاده از زنجبیل ممکن است که برای او ایجاد مشکل کند و بهتر است افراد بلغمی از این روش استفاده کنند.
درمان نهم اضافه کردن خردل به غذا است که در روایت قبل ذکر شد.
درمان دهم مرکب چهار معروف به داروی ابن مسعود، این روایتی است که ابن مسعود از پیامبر (ص) نقل می‌کند، «لحفظ القرآن ویقطع البلغم والبول ویقوى الظهر: یؤخذ عشره دراهم قرنفل وکذلک من الحرمل، ومن الکندر الأبیض، و من السکر الأبیض، یسحق الجمیع ویخلط إلا الحرمل فإنه یفرک فرکا بالید، و یؤکل منه غدوه زنه درهم، وکذا عند النوم». یعنی «برای حفظ قرآن و برای قطع بلغم و ادرار و تقویت کمر، ده درهم (سی‌ودو و نیم گرم) قرنفل (میخک) و همین اندازه اسپند و کندر سفید و شکر سفید، همه آسیاب شود و مخلوط شوند به‌جز اسپند، (اسپند را) با دست بمالند، از این ترکیب هر روز صبح ناشتا یک‌درهم (سه و بیست‌وپنج صدم گرم) و همین مقدار موقع خواب خورده شود». اسپند را نباید آسیاب کرد زیرا سمی است و در عوض با دست مالیده می‌شود تا سم روی آن برطرف شود، البته داخل آن‌هم سمی است و باید درسته خورده شود تا مشکلی نداشته باشد. در روایات دیگر به‌جای کندر سفید کندر نر آمده که شاید منظور این است که کندر سفید همان کندر نر است و مراد از شکر سفید همان شکر سرخ است که یک یا دو بار صاف‌شده و سفید شده است.
منبع:
عباستبریزیان«دات»آیآر
سایت رسمی آیتالله تبریزیان، پدر طب اسلامی.

شعر مهدی(عج)

با سلام.

میخوام شعر ظحور مهدی رو براتون بنویسم.
اینم شعر:
اِی آنکه در نگاهت حجمی ز نور داری، کی از مسیر کوچه قصد عبور داری ؟

چشم انتضار ماندم ، تا بر شبم بتابی

اِی آنکه در حجابت دریای نور داری.

من غرق در گناهم ، کی می کنی نگاهم ؟

برعکس چشمهایم چشمی صبور داری

از پرده ها برون شد ، سوز نهانی ما

کوک است ساز دلها ، کی میل شور داری؟

درخواب دیده بودم ، یک شب فرغ رویت.

کی در سرای چشمم ، قصد ظهور داری؟

انشا الله حضرت، به زودی ظحور کنند.